24 partitures per a gralla

Paton Soler presenta el seu treball “Sona la música. 24 partitures per a gralla” a la Ràpita.

Dissabte 29 de gener es va presentar a la Ràpita el treball “Sona la música. 24 tonades per a gralla” de Paton Soler, editat per Fasolcat edicions musicals. L’obra consta d’un llibre i un Cd. En el llibre el musicòleg i conservador de l’Arxiu Musical del VINSEUM, Joan Cuscó i Clarasó, introdueix el lector en les “Músiques pel Seguici”, un passeig per l’evolució de les cercaviles i processons de les festes penedesenques, establint un paral·lelisme entre aquestes manifestacions populars i les peces escrites per a gralla per Paton Soler al llarg de la seva carrera musical. El llibre també ofereix una introducció metòdica i progressiva de les tècniques i la tessitura fonamentals de la gralla.

En aquest treball el propi cantautor presenta les partitures de les seves peces musicals amb una introducció prèvia que ens ajuda a situar la música en la població i la festa en la qual són interpretades. Així doncs, les Cabanyes, Sant Llorenç d’Hortons, Sant Quintí de Mediona, Sant Miquel d’Olèrdola, Sant Pere Molanta, la Ràpita, Vilafranca del Penedès i Woolfenbüttel, a Alemanya, són les localitats de les qual es dóna a conèixer, en forma de partitura, el patrimoni musical de les seves festes.

L’obra escrita ve completada amb el CD que recull alguns dels treballs musicals del compositor Soler, concretament el Valset dels Gegants de Vilafranca, la Dansa de la Geganta Elisabeth C. De Wolfenbüttel, el Vals dels Gegants de les Cabanyes, l’Himne dels Falcons i el Vals dels Gegants de la Ràpita, i el Vals dels Gegants de Sant Pere Molanta, arranjats per Joan Cuscó i interpretats a gralla, gralla dolça, timbal i timbala per Josep Alsina, Guillem Martín, Joan Cuscó, Julio Martín. Esment especial mereix, per la seva singularitat, el magnífic treball fet a partir de la partitura del Vals dels Gegants de la Ràpita, que amb arranjament i interpretació del mateix Joan Cusco, s’incorpora la gralla dolça, i també els violoncels de la mà de Núria Comorera, Miquel Nosàs i Eulàlia Nosàs.